Dolazak Ive Hraste Sočo na mjesto intendanice zagrebačkog HNK-a zapravo je njezin povratak: upravo je na ovim daskama svojedobno započela svoju karijeru solistice opernog ansambla
Na čelo Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, najveće i najstarije nacionalne kazališne kuće čije dramske, operne i baletne predstave godišnje pogleda i do dvjesto tisuća ljudi, stupila je nova intendantica – doc.dr.sc. Iva Hraste Sočo. Pred njom su izazovne četiri godine mandata koje planira iskoristiti kako bi dodatno unaprijedila poslovanje kazališta, uspostavila pozitivnu radnu klimu u kući, razvila blisku suradnju sa srednjoeuropskim kazalištima i umjetnicima međunarodne reputacije te ono publici najvažnije – ponudila ambiciozan kazališni program i atraktivne predstave.
– To je veliki zadatak i velika odgovornost, ali i iznimna čast. Ipak, nikada nisam zazirala od novih izazova – reći će.
Dolazak u HNK njezin je svojevrsni povratak jer uz ovu kazališnu kuću veže ju duga povijest – upravo je, naime, na ovim daskama započela svoju karijeru solistice opernog ansambla. Uz to, ostat će zapisana u povijesti tog kazališta kao jedna od najmlađih pjevačica ikad angažiranih u opernom ansamblu. U svojoj petnaest godina dugoj pjevačkoj karijeri interpretirala je 27 uloga sopranskog opernog repertoara te nastupala na brojnim koncertima domaće i inozemne operne scene. Iva Hraste Sočo diplomirala je solo-pjevanje na Muzičkoj akademiji, paralelno studirajući jugoslavenske jezike i književnost na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje će godinama kasnije i doktorirati. Prerađena verzija njezine doktorske disertacije objavljena je i u knjizi “Hrvatska – nacija kulture”.
U trenutku kada je, kako kaže, osjetila da je operi dala svoj maksimum, napušta svoju respektabilnu pjevačku karijeru i okreće se diplomatskim vodama. Ubrzo postaje savjetnica za kulturu u Veleposlanstvu RH u Beču, gdje je u četiri godine svog mandata organizirala više od stotinu kulturnih projekata iz područja hrvatske kulturne baštine i suvremenih umjetničkih izričaja. Potom, gotovo cijelo desetljeće, radi na brojnim pozicijama u Ministarstvu kulture, između ostalog i kao pomoćnica ministrice za međunarodnu kulturnu suradnju i razvoj kulture i umjetnosti. Usporedno, bavi se pedagoškim radom; docentica je na Akademiji dramske umjetnosti, predaje i na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, uz gostujuća predavanja na Poslijediplomskom studiju diplomacije i Diplomatskoj akademiji. Kolege i suradnici opisuju je kao odmjerenu i staloženu osobu, ugodnu za suradnju i uvijek spremnu saslušati tuđe prijedloge i ideje, ali i – strastvenu radoholičarku.
Njezina bogata umjetnička biografija, poznavanje svih segmenata kazališnih procesa, iskustvo u diplomaciji i kulturnoj politici te brojni kontakti uspostavljeni kroz godine rada, zasigurno su moćni preduvjet za uspješno buduće djelovanje i suočavanje sa svim izazovima koje ova nadasve kompleksna čelna funkcija podrazumijeva. Intendantica nas srdačno dočekuje u svom novom uredu na prvom katu zagrebačkog HNK, gdje već s vrata svjedočimo vrlo dinamičnoj, ali ugodnoj radnoj atmosferi. Zaposlenici brojnih službi izmjenjuju se, svaki sa svojim nizom papira, izvještaja, pitanja; telefoni zvone… Uspijevamo ipak sasvim opušteno i otvoreno s intendanticom porazgovarati o njezinim planovima i težnjama, programu predstojeće HNK-ove 162. sezone, njezinom životnom putu, karijeri i odrastanju, ali i kulturnoj perspektivi Hrvatske općenito.
Prvoga rujna preuzeli ste četverogodišnji mandat na mjestu intendantice HNK u Zagrebu. Kakvi su prvi dojmovi?
– Dojmovi su vrlo pozitivni, i što se tiče atmosfere, i samog posla. Svakako je olakšavajuća okolnost što sam uz ovo kazalište vezana cijeli svoj život pa sam u poznatom okruženju. Na ovim sam daskama 15 godina nastupala kao operna solistica, četiri godine sam bila članica HNK-ova kazališnog vijeća, a i mimo toga oduvijek redovno posjećujem kazališna događanja… Tako i većinu zaposlenika poznajem od ranije. Istina, prvi tjedan bio je prilično izazovan, pravo bombardiranje potpisima, dozvolama, procedurama, kako to obično i biva kada čovjek dođe na novo radno mjesto, pa se mora u trenutku snaći. No, vrlo brzo smo se uigrali. A posla je zaista mnogo, radi se punom parom.
Očekivanja struke i javnosti nesumnjivo su velika. Što vidite kao najveće izazove s kojima ćete se susretati tijekom svog prvog mandata?
– Kako bismo uopće bili u mogućnosti na visokoj umjetničkoj i organizacijskoj razini ostvariti ambiciozan program od ukupno 14 dramskih, opernih i baletnih premijera, potrebno je prije svega stvoriti pozitivnu i rasterećenu radnu klimu. Zaposlenici ovog kazališta u suštini vole svoj posao i svatko od njih nastoji ga obavljati na najbolji mogući način, a osjećam da je moj zadatak omogućiti im da s veseljem dolaze na radno mjesto i neometano rade. To naravno ne podrazumijeva jedno sasvim bezbrižno okruženje (jer i kazalište ima svoju čvrstu hijerarhiju koja se mora poštivati), nego normalne, ljudske odnose i otvorenu komunikaciju. Nadalje, dužnost je zagrebačkog HNK-a, kao najvećeg kazališta s daleko najvećim dotacijama, ponuditi atraktivan i ambiciozan program te opravdati povjerenje koje mu je dano. I upravo je takav program osmišljen za ovu sezonu – kombinacija svjetskog i nacionalnog repertoara te sinergije klasičnih djela i onih suvremenog izričaja. Sreća je što su sva tri naša ansambla zaista izvrsna i mogu izvesti gotovo sve što si čovjek zamisli, pa čak i kad se radi o iznimno zahtjevnim projektima.
Piše: Sonja Staničić
Fotografije: Mara Bratoš
Ostatak teksta potražite u tiskanom izdanju!